Epistemologie – rezumat

Posted: Decembrie 11, 2006 in filosofie

1. Elemente de epistemologie generala
Epistemologie – teorie a cunoasterii stiintifice, discurs teoretic care se refera la cunoastere si stiinta, reflectie asupra stiintei
Gnoseologie – teorie a modurilor, formelor si surselor de cunoastere ;
Epistemologia poate insa impleti cele 2 sensuri ale teoriei cunoasterii ;
Modele de cunoastere : rationalismul care a dominat spiritul stiintific modern, fiind o moda intelectuala a Europei post-renascentiste ;
@ Ansamblu de convingeri cu care se poate descoperi ordinea naturii si a vietii sociale prin respectarea unor metode care folosesc ratiunea ;
@ Obiectivul cunoasterii stiintifice in cadrul acestui model este certitudinea absoluta ;
@ Rationalismul a stat la baza constituirii si evolutiei stiintelor moderne ;
@ Rationalismul modern (ca model epistemic) a dus la aparitia rationalitatii stiintifice moderne ale carei scopuri au fost explicarea naturii, a fenomenelor din mediul extern, predicatia si controlul lor, individul uman reusind sa-si formeze o imagine sistematica si credibila despre lume ;
@ Rationalismul duce la aparitia pozitivismului in sec XIX, care sustine ca ceea ce este in afara controlului stiintei trebuie privit cu suspiciune ;
@ Cuvintele « stiintific » si « adevarat » devin sinonme ;
@ Trasaturi ale rationalismului : cunoasterea stiintifica se face pornind de la principii clare, respectandu-se un set de metode cunoscute, eliminandu-se subiectivitatea, lumea este un mecanism ordonat si cognoscibil, ceea ce se afla in afara acestui mecanism fiind respins cunoasterea fiind algoritmica, matematica ;
@ In a doua jumatate a sec XX rationalismul este criticat si se ajunge la o criza a epistemologiei;
@ Thomas Kuhn propune in 1962 un model epistemic diferit de ce se cunostea pana at, luand nastere “o noua filosofie a stiintei” prin care se propune o cunoastere istorica a stintei, istoria, psihologia si sociologia luand locul logicii ;
@ Cercetarea stiintifica ar trebui sa se faca in cadrul unui model propriu unei comunitati stiintifice, care asigura solutii standard evidentiind problemele care ar trebui cercetate ;
@ Evolutia stiintifica in conceptia autorului se face prin schimbari succesive de paradigme, deoarece instrumentele unei paradigme nu pot rezolva anomaliie aparute fiind necesar nasterea altei paradigme care sa conduca la solutionare ;
@ Se dez o teza care precizeaza ca nu exista obietivitatea stiintifica absoluta, asa cum nici Adevarul Absolut nu poate fi cunsocut prin metode stiintifice ;

2. Epistemologia stiintelor sociale
@Stiintele sociale sau umane sau stiinte ale omului (etnologia, linvistica, istoria, sociologia) au aparut in sec XIX, fiind raportate la stiintele naturii ;
@ Pozitivismul – curent de gandire sau ultima etapa la care poate ajunge cunosterea umana, prin care se incearca definirea omului si a fen sociale prin observatii empirice, prin descoperirea de legi univarsal valabile ;
@ Termenul a fost folosit pt prima data de Auguste Comte in « Curs de filosofie pozitiva » ;
@ Cunoasterea este descriptiva si se poate ajunge la ea prin parcurgerea a 3 stadii : teologic (prin mit si explicatie supranaturala), metafizic (cu ajutorul principiilor logice), pozitiv (cu ajutorul sociologiei sau « fizicii sociale », a principiilor stiintifice, a legilor cauzale si a experiementelor) ;
@ Teze ale pozitivismului – monismul metodologic (necesitatea unei singure metode pt toate stiintele), standardul naturalist sau naturalismul (stiintele naturii sunt etalon pt cele sociale), explicatia cauzala (cazurile particulare, anomaliile trebuiesc subordonate legilor generale) ; @ naturalismul este contestat din cauza faptului ca socialul este complex, are caracter evaluativ, fiind imposibil ca acesta sa fie cunoscut prin experimentare, cercetatorul interactionand cu fen studiat ;
@ La jumatatea sec XIX apare un curent antiscientist care contesta naturalismul stiintelor sociale insistand pe specificitatea umanului si ca umanul si manifestarile sale sunt incomensurabile in raport cu metodele stiintelor naturii ;
@ Hermeneutica prin Wilhem Dilthey a ajutat la dezvoltarea curentului antipozitivist ;
@ Autorul spune ca stiintele spiritului cerceteaza manifestarile spiritului uman, ca spirit al epocii, in care intervin criteriile axeologice ale timpului si creatorului ;
@ Filosoful german Gadamer dezvolta o filosofie hermeneutica in care oamenii si stiintele spiritului sunt supuse determinarii si constiintei istorice, prejudecatilor si autoritatii traditiilor ;
@ Karl Popper sustine ca singura cale de cunoastere este traditia rationalista si dezvolta teoria rationalismului critic ;
@ Cunoasterea aici se bazeaza pe emiterea de ipoteze valabile sau care pot deveni false dupa trecerea lor prin examenul rational critic ;
@ Habermas vorbeste de o rationalitate non-pozitivista, comunicativa a stiintelor sociale sustinand ca ele trebuie sa-si dez capacitatea de a intelege fenomenele si actiunile sociale cu ajutorul explicatiilor din interior a subiectilor participanti la fenomene ;
Rezumat din cursul profesorului Teodor Dima

Comentarii
  1. Ciprian Jurma spune:

    Nu ştiu cât de corect e să publici un rezumat al cursului altcuiva pe un blog public, în măsura în care nu ai acordul profesorului. 🙂

  2. tonysss spune:

    In primul rand nu am certitudinea ca acel curs este al lui, si in al doilea rand, la cursuri pot participa orice persoane din moment ce nu se verifica persoanele care participa la acel curs. Poate ca sunt memoriile unui student poate din cauza asta este doar rezumatul, poate acest rezumat nici nu este exact.

  3. Ciprian Jurma spune:

    Din moment ce îl predă, este al lui. Nu cred că poţi preda cursul altcuiva. 🙂

    „Poate ca sunt memoriile unui student”
    Păi dacă eu aş recompune din memorie Luceafărul asta nu m-ar face mai puţin un plagiator. 🙂

    Oricum, nu trebuie să o iei ca pe un afront, doar mă gândeam… Evident, tu faci cum vrei.

  4. tonysss spune:

    Sa scrii din memorie Luceafarul, sa scrii ca e rezumat si ca e a lui Eminescu … oricum nu cred ca trebuie sa vb cu mine eu doar am preluat de aici http://avocatul.uv.ro/?p=8 …. deci?

  5. ingres spune:

    Tony multumesc mult si continua cit se poate
    Eminescu s-ar fi bucurat sa ajunga indiferent cum in mintea oamenilor
    sa le lumineze mintea ,sufletul , sa invete limba romana pura .
    Daca in tara asta majoritatea ar fi corecti cinstiti si si-ar face datoria am avea cuc e sa platim
    Daca sia-r face datoria cei de la min. invatamintului ,bibliotecile judetene , inclusiv profesorii platiti ,
    n-ar fi nevoie ca Tony sa se mai chinuie sa le rezumeze , posteze si expuna
    Respect si plecaciune pt oricare profesor care isi face datoria
    Putini sint si generosi prin natura lor cei veritabili ;oameni constienti de cit de chinuiti frustrati si inapoiati sintem cei ce vrem sa ne luminam un strop si pt ca in general is chinuiti la rindul lor
    sint destui lectori care-si publica cursurile pe net oare ei nu sufera de ….

    Profesorul din ziua de azi chiar ca e indreptatit pt dreptul de autor
    ca , asa singur , de la mumasa de la tita a invatat ce preda si pt care a platit drepturi de autor toata viata dupa cite stiu

  6. tonysss spune:

    Wow!!! Multumesc 😉 te-as angaja ca avocat

  7. ingres spune:

    scuze pt greselile de sus eram in viteza si infuriata pe cursul unui profesor

    ehh, mi-as dori eu sa am macar un procent acolo din ascutimea avocatului sa nu am pcte.nevralgice in argumentatie
    intimplator am dat azi peste un regal oferit de profesor si nu de un lector http://www.psih.uaic.ro/~sboncu/romana/Curs_psihologie_sociala/curs_index.html
    adica , exista si profesori umanisti 🙂 care nu- s cu ochii doar dupa bani
    ci incearca sa deschida minti

  8. tonysss spune:

    Da, am intalnit si genul acesta de profesori care din pacate sunt din ce in ce mai putini … iar majoritatea i-am gasit din Iasi…

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s