Filozofiile Orientale

Posted: Februarie 9, 2007 in filosofie, filozofie

       Faptul că filozofia medievală occidentală a evoluat cu un secol în urma filozofiilor arabe şi ebraice este de o importanţă istorică remarcabilă. Nu intră în scopurile noastre să ne oprim asupra înfloririi ample şi uimitoare a acestor filozofii orientale: ar fi nevoie de un studiu special chiar şi dacă am vrea doar să le schiţăm istoria. Totuşi, dat fiind că unele dintre ele au influenţat direct marile doctrine occidentale din secolul al XEI-lea, este absolut necesar să punctăm aici momentele decisive ale istoriei lor şi cauzele principale ale acţiunii pe care au exercitat-o asupra evoluţiei filozofiei occidentale.

In 529 p. Chr., împăratul Iustinian a decretat închiderea şcolilor de filozofie din Atena. Se putea crede, aşadar, că Occidentul întorcea definitiv spatele influenţei filozofiei eline; dar gîndirea greacă începuse cu mult înainte de această dată să cîştige teren în Orient şi inaugurase mişcarea de cotitură care avea, îh secolul al XlII-lea, să înapoieze Occidentului gîndirea lui Aristotel şi a neoplatonismului prin intermediul filozofilor sirieni, arabi şi evrei.
Filozofia greacă beneficia, într-adevăr, de răspîndirea religiei creştine în Mesopotamia şi Syria. în şcoala din Edessa, în Mesopotamia, întemeiată în 563 de Sfintul Efrem din Nisibis, se predau Aristotel, Hippocrates şi Galen. Nevoia de a învăţa greaca pentru a citi Vechiul sau Noul Testament şi scrierile Părinţilor Biserici îi făcuse pe sirienii convertiţi la creştinism să se iniţieze în ştiinţa şi în filozofia greceşti. Acolo unde se preda teologie, se preda aşadar şi filozofie, matematică şi medicină, iar operele clasice se traduceau din greacă în siriacă. Cînd s-a închis şcoala din Edessa, în 489, profesorii ei au trecut în Persia şi au făcut celebre şcolile din Nisibis şi Gandisapora; în Syria, filozofia lui Aristotel găsise adăpost în şcolile din Risaina şi Kinnesrin. In momentul în care islamismul înlocuieşte creştinismul în Orient, rolul sirienilor ca agenţi ai răspîndirii filozofiei eline iese limpede la iveală. Califii abbasizi, a căror dinastie se întemeiază în 750, apelează la serviciile sirienilor, care-şi continuă sub oblăduirea acestori noi stăpîni învăţătura şi lucrările. Astfel, Euclid, Arhimede, Ptolemeu, Hippocrates, Galen, Aristotel, Teofrast şi Alexandru din Afrodisias sînt traduşi fie dirdct, din greacă în arabă, fie indirect, din greacă în siriacă şi apoi din siriacă în arabă. Aşadar, şcolile siriene au fost intermediarii prin care gîndirea greacă a ajuns la arabi, aşteptînd momentul în care avea să treacă de la arabi la evrei şi la filozofii Occidentului creştin.
Intre elementele care alcătuiau această tradiţie, operele lui Aristotel constituiau desigur partea cea mai însemnată şi mai fertilă din punct de vedere filozofic. Dar în catalogul operelor lui Aristotel pe care sirienii îl transmiteau arabilor, se strecuraseră şi scrieri de inspiraţie foarte diferită, pe care filozoful grec cu siguranţă că le-ar fi dezavuat, dar care au exercitat totuşi o influenţă hotărîtoare, datorită autorităţii cu care le acoperea numele lui. Două tratate de esenţă neoplatoniană, Teologia lui Aristotel şi Liber de Causis, treceau drept scrieri autentice ale maestrului şi au influenţat profund modul în care se interpreta gîndirea aristotelică. Conţinutul primului tratat este preluat din Eneadele lui Plotin (cărţile FV-VI), iar, al celuilalt, pe care l-am îritîlnit deja amintit de Alanus din Lille, din Elementatio theologica de Proclos. Cea mai importantă consecinţă a acestui fapt a fost aceea că, pe ansamblu, gîndirea arabă a aşezat sub autoritatea lui Aristotel o sinteză a aristotelismului şi neoplatonismului, pe care avea să se exercite în mod necesar reflexia şi critica teologilor din secolul al XlII-lea.  Tot textul

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s