Filosofia Crizei Europene

Posted: Februarie 23, 2007 in filosofie, filozofie

de Prof. univ. dr. ANDREI MARGA

Diferitele proiecte de unificare europeană elaborate în istoria europeană au emanat din contexte diferite. Unele din contexte în care ţările europene erau periclitate din exterior (de pildă, de venirea spre Vest a musulmanilor), altele din contexte în care o putere europeană a încercat să ia sub control restul continentului (de pildă, acţiunile napoleoniene) , în sfârşit, altele din contexte în care organizarea interioară caracteristică Europei s-a prăbuşit sau a fost percepută ca fiind în curs de prăbuşire (de pildă, reflecţiile lui Nietzsche asupra culturii europene). Proiectul de unificare europeană cu care suntem contemporani şi a cărui realizare este în curs a fost formulat în anii douăzeci în contextul unei crize profunde a Europei. Filosofic, ea a fost sesizată şi tematizată de Nietzsche şi, apoi, preluată în termeni de Husserl şi Heidegger, care au pus bazele filosofiei crizei europene a timpului nostru. După o succintă evocare a tematizării datorată lui Nietzsche, ne oprim în acest capitol asupra interpretării dată de Husserl crizei europene; apoi, asupra interpretării crizei europene de către Heidegger; în continuare, asupra succesiunii ce reprezintă filosofia crizei europene în deceniile ce au urmat; pentru ca, în final, să schiţăm o nouă abordare filosofică a crizei europene.

Tot textul


Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s