Teoria naturalistă a conştiinţei

Posted: Mai 18, 2007 in filosofie, filozofie

de Adrian Niţă

I. Considerând că problema conştiinţei ocupă un loc fundamental în abordarea problemei minţii, Searle concepe o teorie a conştiinţei aflată în prelungirea preocupărilor sale de filosofia limbajului şi de filosofia minţii. Naturalismul biologic, cum este denumită această teorie, se vrea o teorie care să aducă un răspuns atât la problema relaţiei minte – corp cât şi a relaţiei minte-creier şi conştiinţă-creier. În puţine cuvinte, naturalismul biologic susţine că fenomenele mentale sunt parte a istoriei biologice naturale, adică procese biologice aşa cum sunt fotosinteza sau digestia. Stările şi procesele mentale sunt cauzate de procese neurofiziologice ale creierului, fiind trăsături de nivel superior ale creierului, aşa cum lichiditatea este o trăsătură de ordin înalt a moleculelor [1, p. 2]. Şi tot la fel cum lichiditatea este determinată cauzal de comportamentul elementelor de nivel scăzut ale apei, tot la fel stările şi procesele mentale sunt determinate cauzal de comportamentul elementelor de nivel scăzut din creier, adică de neuroni, sinapse, noduli etc. Putem sintetiza tezele naturalismului biologic cu privire la minte în felul următor:

M1. Creierul cauzează mintea.

M2. Mintea este o trăsătură de nivel înalt a creierului.

În prelungirea problemei minţii şi a raportului dintre minte şi corp sau minte şi creier se află problema conştiinţei. Nu fără surprindere vom constata că această venerabilă problemă are o soluţie simplă şi similară celei anterioare: ,,stările conştiente sunt particularităţi de nivel superior ale creierului cauzate de procese neurobiologice de nivel scăzut ale creierului. Noţiunile cheie aici, continuă Searle, sunt acelea de cauză şi particularitate. Din câte ştim, rate variabile de activări de neuroni în diverse arhitecturi neuronale cauzează enorma varietate a vieţii noastre conştiente. Toţi stimulii pe care îi primim din lumea externă sunt convertiţi de sistemul nervos, în mediul dat, de ratele variabile de activare a neuronilor la sinapse. Şi, la fel de remarcabil, aceste rate variabile de activări de neuroni cauzează culoarea şi varietatea vieţii noastre conştiente. Mirosul unei flori, sunetul unei simfonii, gândirea teoremelor din geometria euclidiană – toate sunt cauzate de procese biologice de nivel scăzut în creier; şi din câte ştim, elementele funcţionale cruciale sunt neuronii şi sinapsele” [2, p. 87].

Tot textul

Comentarii
  1. bogdan9 spune:

    O perspectiva asupra problemei:

    0. Oare “a avea o proprietate”, o trasatura, nu inseamna chiar “a fi” acea proprietate? Putem raspunde acestei probleme analizand sensul cuvantului „trasatura”.
    1. Creierul cauzeaza constiinta –spune Searl- dar, desi pare evidenta emergenta constiintei din componenta fisiologica, de fapt creierul este o consecinta si unul din elementele(cel mai rafinat si elaborat in acelasi timp) prin care constiinta se vehiculeaza.
    2. Pentru ca daca constiinta „este o trasatura de nivel inalt a creierului”, rezulta ca, prin intermediul creierului, se traseaza „sfera” constiintei; a o trasa inseamna tocmai a-i constitui forma…„Constiinta e o trasatura de nivel inalt a creierului”; dar ceea ce este trasatura a ceva, este ceea ce il limiteaza, il arondeaza, il contureaza, separandu-l, privandu-l de restul. Ori, daca e un nivel inalt al creierului, constiinta ar fi, tocmai, nu ceea ce il traseaza ci ceea ce il transcende; ceea ce il trans-verseaza.
    Trasatura nu poate fi, astfel, „de un nivel inalt”; nu poate fi o consecinta evoluata, elaborata a ceva ci, fie are un caracter de identitate cu obiectul trasat(dupa cum am spus la punctul 0.)– pentru ca ar fi absurd sa existe si sa se vorbeasca de un atribut superior valoric obiectului insusi- fie, cel mai acceptabil, creierul este acela cu adevarat trasat de catre constiinta, in sensul de forma si posibilitate prin care constiinta se traseaza pe sine, in sensul de se defineste pe sine; procesele cerebrale fiind, pur si simplu, stari, situatii, cai care conduc la faptul simplu si unic al constiintei, la integralitatea acesteia.
    Astfel, a trasa constiinta inseamna nu altceva decat a o limita. Dar, prin creier(si de aceea se poate spune ca, de fapt, creierul e o trasatura de nivel inalt a constiintei in evolutie,-si nu a celei in sine) trasarea constiintei ia un sens, o directie opusa, anume aceea a definirii constiintei, adica a des-finirii ei (e vorba de o trasare operata de insasi constiinta ; prin creier se petrece procesul suprem de constiinta –ca sa spunem asa-, acela al auto-definirii, al instaurarii ontice a principiului constient. Deci constiinta este(inseamna) a-se-pune-pe-sine-in-propriul-sau-cadru (din moment ce constiinta este definire, trasare, explicare); inseamna a se instaura ca totalitate si infinitate. De(s)finirea este, concomitent, demers de eliberare(delimitare) si de autonomie (independenta si deci absolutizare).
    Activitatea cerebrala este cel mai bine caracterizata prin expresia constiinta ce defineste, ceea ce e acelasi lucru cu „Se-definirea”. Astfel, ceea ce din partea strict cerebrala ar fi o caracteristica, o trasatura, o determinare limitativa, din punct de vedere constient este de(s)limitare, confluenta a existentelor in nemarginire.
    3. De asemenea, a constitui forma constiintei –dupa cum am spus mai sus-(de catre creierul pentru care constiinta e „o trasatura de nivel inalt”), ne conduce cu gandul la constituirea celor 5 forme ale sensibilitatii, prin care constiinta, departe de a fi integrala, ne prezinta 5 tipuri de abordare a Realitatii unice (gustativ, olfactiv, tactil, acustic si vizual), conducandu-ne, deci, la 5 sensuri ale lumii. Situatie in care putem aduce in discutie si o a sase-a forma, ultima, de constiinta, asa numitul al 6-lea simt, care, prin faptul ca nu are un corespondent senzorial mundan, poate fi considerata constiinta de sine statatoare, adica constiinta in sine. (Aceasta forma imateriala tine, mai curand, de acea „lume a 3-a” a filosofului K. Popper.).

  2. bogdan9 spune:

    unele expresii le-am scris in italice dar au fost postate normal.sper totusi sa fie sesizate.

  3. tonysss spune:

    Scuze, nu am avut internet cateva zile. Comentariul tau trebuie aprobat de catre mine apoi apare ca fiind un comentariu … am sa studiez ce ai scris.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s