„Orice mare inteligenta basculeaza intre Religie si Filozofie „

Posted: Noiembrie 27, 2007 in filosofie, filozofie

de Isabela Vasiliu-Scraba

Fragment

[…]

„Macedoromînii – spunea Petre tutea dupã iesirea din detentie -, nu sunt români. Sunt super-români! Români absoluti. Atît îs de loviti si de goniti, cã au un instinct national de fiare hãituite. Eu am stat cu macedo-români în temnitã. Pãi, nu sunt oameni, domnule! Sunt semi-zei. Dacã pe unul îl bate pînã nu-i mai rãmîn ochii din cap, nu declarã nimic. Ceva fantastic. Au o bãrbãtie atît de perfectã!”(10).

tutea, care audiase strãlucitele cursuri de filosofia religiei tinute de Nae Ionescu, pentru cã la celelalte cursuri, de logicã sau de metafizicã, nu s-a prea dus, împãrtãsea pãrerile filosofului despre ortodoxie, catolicism si protestantism, precum si cele privitoare la disolutia provocatã de înmultirea sectelor religioase, catalogate de Nae Ionescu, drept „protestantizante”.

„Nae Ionescu m-a iubit foarte mult” îsi amitneste (cu cîteva luni înaintea mortii) Petre tutea. „Vîrf de generatie”, cum fusese odinioarã considerat, filosoful Petre tutea spunea despre sine cã ar fi vrut sã fie legiuitor, dar a ajuns sã fie filosof pentru cã „întîmplãrile au alergat peste el dar nu au reusit sã-l nimiceascã”.

Traducerea sintagmei heideggeriene „Sein ist mitsein” o considera gresitã în forma „a fi împreunã”. Credea cã la mijloc este o definitie: „a fi asemenea cu Ãla”, adicã „omul e fãcut dupã chipul si asemãnarea Ãluia”.

Dupã filosoful Petre tutea, omul nu se poate autodefini. Tot ce contin autobiografiile marilor oameni, „pe care prostii le comenteazã ca si cum ar fi mãrturisiri autentice si revelatoare asupra naturii lor, nu reveleazã nimic. Tot ce trãncãnesc ãstia sunt amintiri sau nelinisti ale lovirii cu lucrurile concrete.

Nu existã omul autonom …Despre om nu se poate spune cã este, pentru cã atunci cînd îi adãugãm predicate nu-l mai întelegem si începem sã-l ierarhizãm. E filosof, e om de stiintã, e tehnician, e negustor, e tãran…Noi nu putem sã spunem CUM suntem…” (v. Petre tutea, Între Dumnezeu si neamul meu, 1992, p. 335- 337).

Lui Petre tutea îi plãcea sã invoce spusele unui indian, dupã care indienii, prin mistica lor, s-ar putea socoti superiori europenilor, dar sunt împiedicati de „unul care îi depãseste, de Platon”.  Pe sine se considera platonician, cum îl considera si pe Nae Ionescu.

Platon, spunea el, este „miscarea spiritului înãuntrul eternitãtii”.  „Dacã încerc sã gîndesc Universul, mai spunea tutea,  mut Biblia în universul înghetat al Ideilor platonice. Asta e meditatia (…) Nu stiu cine a spus cã Platon este un avantcrist. De fapt, Platon e cel mai mare gînditor al Europei”. Filosoful Petre tutea critica „dictionarul filosofic al bolsevicilor români” cã-i pusese în cîrcã lui Socrate posibilitatea autocunoasterii. […]

Tot textul  

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s