Filozofia – o ţară a tuturor?

Posted: Decembrie 27, 2007 in filosofie, filozofie

 de Leo Butnaru

fragment

[…]

În ceea ce priveşte, însă, filozofia propriu-zisă, ca ştiinţă, în estimările ei teoretice s-a insinuat deja destul scepticism, motiv din care, după cum observa Anton Dumitriu, în secolele de la urmă „filozofia s-a transformat cel mai adesea într-o speculaţie abstractă, posibilă oricui, fără o precizare de obiect, constând din consideraţii particulare, astfel că personajele de roman „fac filozofie” în jurul oricărui gen de probleme”. Să exemplificăm: un personaj al lui Cйline din „Moartea pe credit” spune, monologând, că: „N-am să mă apuc eu acum să număr stelele! 1, 2, 3, 4! Nu cred că-mi este chiar totul permis! Că am dreptul să limitez! Să corectez! Să cos la loc!… Cine-mi dă acest drept? Cumva infinitul? Viaţa lucrurilor? Nu-i firesc, băiatule!… Eu mă simt bine în Univers! Îl las aşa cum l-am găsit! Nu eu am să-l rectific! Nu!… Universul e la el acasă! Eu îl înţeleg! El mă înţelege! E lângă mine, când îl chem! Dacă nu am nevoie de el, îi dau pace!… O chestiune de cosmogonie! Nu dau eu ordine!… Nici tu! Nu există ordine!”

Tot textul 

Lasă un răspuns

