Ontologia este acea parte constitutiva a filosofiei ce studiaza fundamentele existenţei , nivelurile , modurile si formele esenţiale de manifestare ale acesteia .Ea reprezintă un domeniu de mare importanţa deoarece , oferă premisele, teoretico+metodologice , tuturor celorlalte domenii de reflexie filosofica (gnosiologia , axiologia , proxiologia ) precum si tuturor ramurilor stiintei .În decursul istoriei filosofiei , obiectul ontologiei a evoluat , de la un sens larg , şi mai puţin conturat , la un sens mai restrâns dar mai riguros , când ontologia are ca obiect de reflexie natura .
Evoluţia istorică a problematicii ontologiei , pune în evidenţa câteva aspecte importante şi anume :
Ø În primele incercări de sisteme filosofice , ponderea hotărâtoare o aveau problemele de ontologie strâns legate de filosofia naturii . În filosofia greacă antică pâna la Socrate , toate ideile filosofice gravitau in jurul naturii , a universului exterior omului .
Ø Ontologia moderna mai ales cea contemporană se referă in cea mai mare măsura , uneori chiar cu precadere la societate . Obiectivul îl constituie definirea statutului existenţial al omului , nu atât universul natural cât mai ales universul social , al creaţiei tehnice , economice , culturale .
Ø Dacă la origine si pe primele trepte ale evoluţiei sale , ontologia a avut un caracter speculativ , fiind identificate cu metafizica treptat însă odata cu constituirea si dezvoltarea ştiinţelor , incepând cu secolul XVIII ea s-a sprijinit din ce în ce mai mult pe cunoaşterea ştiinţifica folosind rezultatele acesteia în fundamentarea tezelor ei .
Clasificarea ontologiei
Ontologia se clasifică după mai multe criterii :
1. După numărul si natura elementelor , puse la baza lumii :
Ø Pluraliste
Ø Dualiste
Ø Cele moniste pun la baza lumii un singur principiu(factor).Acest factor poate fi de natură materiala , in acest caz , avem de-a face cu ontologii materialiste (ontologiile antice care pun la baza lumii : apa , aerul , focul , pamântul ) sau poate fi considerat de natură spirituală , în acest caz avem de a face cu ontologii idealiste care se împart în onotologii idealiste obiective ( la baza lumii stă un principiu impersonal , există dincolo de om si de omenire ) si ontologii idealiste subiective conform cărora lumea este o creaţie a spiritului uman individual (concepţia lui Barkley , dupa care lucrurile există numai în măsura în care sunt percepute de simţurile omului) .
Ontologiile dualiste pun la baza lumii , doua principii considerate , ca fiind distincte prin natura lor : unul material si celălalt spiritual . Aceste principii există şi evolueaza in parte fără ca unul să fie determinant .Ontologiile pluraliste pun la baza lumii mai mulţi factori care pot fi însa , fie materiali fie spirituali .
2. După gradul de generalitate avem :
Ø Ontologii globale (care se referă la existentă in ansamblul său (ontologia marxistă).
Ø Ontologiile regionale
Ø Ontologii cosmice si fizico-chimice
Ø Ontologii biologice
Ø Ontologii socio-umane
Concepţii ontologice
1. Concepţia teista susţine ca , Dumnezeu este primordial si transcendent în raport cu lumea . Dumnezeu este înainte de toate creatorul universului, sursa infinita a posibilitaţilor .
2. Concepţia panteista susţine ca Dumnezeu este substanţa comună a lucrurilor, nu este nici creatorul lumii si el se confundă cu lumea , sau lumea este Dumnezeu . Panteismul afirmă ca Dumnezu este in toate , Dumezeu se afla in lucruri şi nu înainte de toate el este esenţa lor .
3. Concepţia ateista care neaga complet existenta lui Dumnezeu , afirmând ca lumea nu a fost creaă de o persoană transcendentă . Lumea materială nu a fost creată ci este eternă , că nu are nici inceput şi nici sfârşit , totul se exprimă plecând de la legile materiei in mişcare .