Metafizica si experienta

Posted: ianuarie 27, 2007 in filosofie, filozofie

de Gabriel Furmuzachi  

Introducere

A) Critica metafizicii

Platon si transcendenta Ideilor

Descartes si metafizica Subiectului

Criticismul kantian

„Lectia pozitivismului”

Concluzii la critica metafizicii

Noua perspectiva asupra experientei; problema datului

B) Metafizica si structurille recesive

A. N. Whitehead

Karl Jaspers

Metafizica la Florian

A) Critica metafizicii

A vorbi despre metafizica contemporana fara a sti in prealabil cum a fost inteles acest concept de-a lungul timpului este o intreprindere inutila. Prezentul nu ar putea fi inteles, considera Florian, decit prin prisma trecutului. Asadar, cel mai bun mod de a afla in ce situatie se gaseste metafizica e de a pune o serie de intrebari la care sa cautam un raspuns cercetind „antrecedentele si situatiile vechi, mostenite”. „Ce e valabil in metafizica?, se intreaba Florian. Ce motive fac din metafizica nu doar o ‘nevoie a interiorului’ , dar si o exigenta a gindirii? Care e structura teoretica a metafizicii? In ce conditii metafizica a devenit o preocupare primordiala si irezistibila? Putem descoperi o logica imanenta in formele istorice ale metafizicii ?”1

Acestea sint problemele cardinale urmarite de ginditorul roman de-a lungul studiului Metafizica si problematica ei, aparut in 1932. Pentru inceput, e lesne de remarcat faptul ca metafizica este formula greaca a filosofiei pe care lumea moderna (cea de dupa Renastere) a preluat-o sub numele ei de filosofie prima pe care i l-a atribuit Aristotel si are doua note caracteristice: in primul rind, cea potrivit careia „metafizica este stiinta adevaratei realitati, a esentei, a substantei, a interiorului, a lucrului in sine, a Neconditionatului sau Absolutului (existenta prima si prin sine)”, si in al doilea rind, metafizica e considerata a fi „stiinta Totalitatii si a Unitatii, deci care ne da o cunostinta pe cit posibil mai completa si mai putin relativa .”2  Tot articolul

Lasă un comentariu