Despre Mistica si Cunoastere

Posted: ianuarie 19, 2007 in filosofie, filozofie

        A. Ce este mistica? – exercitiu etimologic
        B. Un nou sens al misticii la Dionisie
        C. Definitia misticii
        D. Ce este cunoasterea? Analiza unei propozitii contradictorii
        E. Itinerarul mistic catre întunericul divin. Extazul
        F. Sanda simplicitas
        G.Theosis

                    A. Ce este mistica? – exercitiu etimologic

        Cuvantul în general e în stransa legatura cu lucrul pe care-l denumeste si orice cuvant exprima ceva din fiinta lucrului. Numele exprima fiinta ascunsa a lucrului. Faptul acesta face necesar recursul la etimologie. Termenul la care vreau sa ma opresc este acela de mistica tocmai pentru ca el este unul care mai tine înca departe pe om de Biserica. Termenul mistica se însoteste mai ales cu neîntelesurile lui decat cu ceea ce el înseamna la modul propriu. Ce este mistica prin urmare? E unirea sufletului omenesc cu divinitatea e comuniunea între om si Dumnezeu prin iubire comuniune prin care omul si Dumnezeu se unesc însa îsi mentin personalitatea distincta în mistica fiinta lui Dumnezeu ramane inaccesibila omului si acesta din urma resimte doar iubirea lui Dumnezeu. Sa vedem ce ne spune etimologia.Cuvantul mistica e de origine greaca are forma adjectivala si e înrudit cu termenul mister derivand din aceeasi radacina si anume:mio = ‘a închide ochii’ ‘a strange buzele’ (prin urmare a nu vedea a nu vorbi adica a nu folosi principalele mijloace prin care în mod obisnuit noi cunoastem; criteriul cunoasterii este pentru mistic altul decat vazul auzul vorbitul pipaitul etc.);mieo = ‘a initia în lucrurile tainice’ asa cum poate fi cineva initiat într-un cult secret de exemplu.Cuvantul mistic e pus în legatura si cu doua substantive grecesti:mistes = cel care initiaza si misterion = taina secret mister (sau totalitatea acelor fapte care se dezvaluie exclusiv celor initiati).Vedem ca termenul mistic e înrudit cu acela de mister. Care este diferenta? Cuvantul mister avea la greci la început sensul profan de secret. Se stie ca un adept al lui Pitagora a dezvaluit secretul (misterul deci) unei probleme de geometrie si prin aceasta a calcat regula de baza a confreriei pitagoreice care consta tocmai în pastrarea secretului. Drept consecinta a fost ucis încat divulgarea secretului este urmata de pedepsirea celui care 1-a divulgat. Cu timpul termenul mister capata si la greci un sens religios si Herodot Euripide sau Sofocle vorbesc de existenta unor culte misterice în Grecia secolelor VII-IV a.Cr. Cultele misterice sunt ceremonii cultice care actualizeaza soarta unui zeu erou sau a unui întelept ucis si readus la viata; aceasta reactualizare deseori reprezentata dramatic are loc înaintea unui cerc de initiati care prin aceasta participare se pot împartasi din a doua soarta a zeului eroului înteleptului (a doua soarta însemnand readucerea la viata iar participarea la misterii transmitea celor initiati nemurirea) în filosofie si mai ales la neoplatonici misteriile vor însenina o cunoastere mai adanca a divinitatii o vedere a divinului accesibila doar celor initiati. Pentru Noul Testament misterion înseamna:taina lui Dumnezeu în legatura cu mantuirea lumii (planul mantuirii oamenilor este ascuns din vesnicie oamenilor si prin Cristos este descoperit tuturor);înteles alegoric înteles ascuns al unor învataturi sau fapte din Vechiul Testament si care prefigureaza Noul Testament (de unde faptul ca Vechiul Testament si Noul Testament nu se contrazic în nici un fel; cel nou este anuntat în cel vechi iar cel vechi subzista în cel nou);orice lucru a carui actiune e ascunsa.în primele secole ale crestinismului vor fi numite taine – botezul mirul euharestia etc. (cele sapte taine sau sacramente) dupa cum tot mister este ceea ce depaseste puterea de întelegere a mintii omenesti (de pilda întruparea Domnului).Celalalt cuvant misticos intra în terminologia filosofiei crestine în secolul HI p. Cr. si are trei întelesuri:

  • liturgic (cuvantul mistic este în legatura cu cultul crestin si cu sensul lui ascuns simbolic);
  • exegetic (înteles care vizeaza interpretarea alegorica a Scripturii);
  • teologic (sunt mistice acele învataturi ascunse adanci si care nu sunt accesibile oricarui crestin).

Tot articolul

Lasă un comentariu