Sfântul Anselm si Argumentul Ontologic

Posted: ianuarie 19, 2007 in filosofie, filozofie

        A. Preambul anselmian
        B. Argumentele existentei lui Dumnezeu în Monologion
        C. Argumentul ontologic propriu-zis
        D. Scurta istorie a receptarii argumentului ontologic
        E. Ratiune si credinta la Anselm

       A. Preambul anselmian

Eriugena paraseste insulele britanice si vine pe continent. Anselrn paraseste continentul pentru a merge în Britania. Nascut pe la 1033 în Italia ajunge calugar si apoi abate al manastirii din Bec (Normandia). în 1093 accepta sa fie arhiepiscop de Canterbury prin urmare seful bisericii din Anglia. Moare în 1109. Papa Alexandru al Vl-lea îl proclama sfânt (în 1496) iar sub Clement al Xl-lea i se atribuie titlul de ‘doctor al Bisericii’. Este primul mare gânditor aparut în Evul Mediu dupa Eriugena si e socotit a fi ‘parintele scolasticii’. Ca arhiepiscop de Canterbury a avut înfruntari violente si dese cu monarhia engleza (cu puterea temporala) pentru apararea prerogativelor puterii spirituale.In istoria gândirii Anselm s-a facut remarcat mai ales prin doua lucruri: întâi prin tratatul asupra ispasirii tratat intitulat De ce s-a facut Dumnezeu om? în care încearca sa clarifice logica acestei faceri; vrea sa demonstreze pe baza a ceea ce stim din Scriptura despre caracterul lui Dumnezeu si despre pacatul omului necesitatea launtrica în virtutea careia a venit a murit si a înviat Cristos. Lucrarea aceasta este primul tratat care ofera o abordare teologico-logica asupra misterului Rascumpararii în al doilea rând (dar primul în ordinea importantei cel putin din perspectiva urmasilor) Anselm s-a facut remarcat prin argumentul ontologic. Anselm încearca sa elaboreze o demonstratie logica a existentei lui Dumnezeu pe care-L descrie ca fiind ‘acela decât care nimic mai mare nu poate fi conceput’. Argumentul anselmian este de regula înteles ca o încercare de a deduce existenta lui Dumnezeu din ideea celei mai perfecte fiinte. Astfel nimeni nu poate nega faptul ca oamenii au în mintea lor ideea unei fiinte perfecte. Bine dar cum a ajuns în mintea oamenilor o astfel de idee a unei fiinte perfecte daca o asemenea fiinta nu exista? Daca o astfel de fiinta ar fi doar o simpla idee a nuntii noastre atunci o atare fiinta n-ar mai fi perfecta întrucât lipsa atributului existentei implica imperfectiunea. Daca<111deci o asemenea fiinta este perfecta ea si exista. Dar a prezenta argumentul în acest fel înseamna a-1 simplifica. Spunem prin urmare ca partea cea mai fecuntta a operei Sfântului Anselm este aceea care consta în demonstrarea existentei lui Dumnezeu. Lucrarea avuta în vedere este intitulata Proslogion (cu subtitlul: Discurs despre existenta lui Dumnezeu). Proslogion este scrisa între anii 1077-1078 dar consideratii asupra existentei lui Dumnezeu întâlnim la Anselm mai întâi în lucrarea Monologion (1076) în care în primele 28 de capitole din cele 80 ale tratatului este demonstrata existenta lui Dumnezeu pornind de la creatura de la conceptele de bine maretie si perfectiune. Asupra acestei lucrari voi insista acum urmând argumentarea lui Gilson din Filozofia în Evul Mediu. Tot articolul

Lasă un comentariu